Wednesday, August 3, 2011

Muhasabah

بسم الله الرحمن الرحيم

Perkara pertama yang perlu diutamakan ialah kata-kata syukur dan doa munajat kepada pencipta sekalian alam, Allah SWT. Baru bangun tidur, jadi doanya;

"اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ أَحْيَانَا بَعْدَ مَا أَمَاتَنَا وَإِلَيْهِ النُّشُوْرِ"
"Segala puji bagi Allah yang membangunkan kami setelah ditidurNya dan kepadaNya kami dibngkitkan"

Hehe :D *dan diteruskan dengan zikir-zikir yang lain* Pagi ini rutin saya selepas sahur sedikit berbeza. Selepas bersahur, saya online sebentar untuk membantu sahabat yang meminta bantuan untuk mengisi suatu borang. Akaun Yahoo! Messenger (YM) dan Facebook turut dilog masuk.

Saya terbaca status salah seorang sahabat saya di laman sosial tersebut yang membuatkan saya tersenyum lebar dan tertawa bagai .... hee :) Statusnya berbunyi;


Ayam berkata pada lembu, "Kesian kat aku habis telur aku manusia makan, tak dapat nak lahirkan zuriat."
Kemudian lembu pun berkata pada ayam, "Aku lagi kesian, manusia minum susu aku tapi tak pernah panggil aku Mak."


Hehe maaflah kalau ianya sama sekali tidak menimbulkan rasa lucu :P Baiklah, kita tolak tepi dahulu tentang status tadi. Sudah lama rasanya jari jemari tidak berperang dengan papan kekunci komputer. Cewah, bunyi macam hebat saja bukan? Chill :)

Buntu juga memikirkan apa entri yang ingin dikongsi bersama sahabat-sahabat. Fikir punya fikir, saya redah saja lah ^__^

Rasanya saya ingin berkongsi tentang kematian. Betullah apa yang sering diperkataan bahawa kematian memang tak dapat dijangka bila ia datang. Ketahuilah, malaikat maut datang merenung dan memerhati wajah setiap manusia sebanyak 70 kali sehari. Masha-Allah, seram sejuk pula bila menulis dan membayangkan bagaimana keadaan kita apabila dicabut nyawa kelak. Mudah-mudahan kita semua ditarik roh oleh Malaikat Izrail dalam keadaan yang sempurna, Amin.

mayat dijumpai di bilik yang berlangsir (sumber)
Pada tanggal 1 Ogos 2011 bersama 1 Ramadan, sekitar pukul 10 pagi,  mayat salah seorang pelajar UIAM warga Afrika telah ditemui 7 hari selepas kematian di kediamannya, Mahallah Bilal, UIAM Gombak. Pada mulanya, seorang makcik yang bertugas membersihkan kawasan mahallah disitu terhidu suatu bauan yang sangat busuk lalu beliau menjejaki punca sebenar bau tersebut. Beliau turut berasa curiga apabila mendapati bau tersebut datang dari sebuah bilik di kediaman terbabit. Tanpa ragu-ragu, beliau mengarahkan salah seorang pelajar yang berada di situ memecahkan pintu bilik berkunci yang mengundang bau busuk tadi. 



Sebaik sahaja pintu berkunci tadi dibuka, mereka mendapati terdapat satu mayat yang sudah berulat. Setelah itu ramai anggota polis dan pengawal keselamatan hadir bagi mengambil tindakan dan siasatan. Mayat didapati pernah mengambil rawatan di pusat kesihatan UIAM kerana menghidap penyakit sawan. Bagaimanapun kematian Mamadou, pelajar tahun tiga kursus Ekonomi ini diklasifikasikan sebagai mati mengejut. 
(sumber)
(sumber)
Innalillaahi wa innaa ilaihiroji un~
"KepadaNya kita datang dan kepadaNya juga kita kembali"

Bila-bila saja kita akan mati. Bila-bila saja nyawa bakal diambil. Apabila kematian itu datang, maka terputuslah segala amalan kita di muka bumi lantas diangkat ke langit. Perkara ini sedikit sebanyak menginsafkan saya dan mengimbau kembali setiap amalan buruk yang telah dilakukan sepanjang 20 tahun saya hidup bersama nikmat yang dikurniakan oleh Allah SWT. Terkadang saya leka, seringkali lupa pada pencipta yang Maha Satu.

Teringat pula pada kata-kata sahabat baik saya, Linda. Ada satu malam kami berborak sehingga lewat malam di sebuah laman chat. Banyak sungguh kenangan-kenangan sewaktu di sekolah yang kami kongsi semula pada waktu itu. Syahirah turut mengisi ruang bersembang dan mewujudkan rasa rindu dan gembira terhadap perbualan ini. Sangat sweet bak kata orang-orang muda. Eceh ^__^ 

Linda ada bertanya tentang kenapa saya pernah membuat beliau berkecil hati dengan perangai jahil saya sendiri. Saya pernah seperti tidak mengendahkan kehadirannya persis tidak menghargai sahabat dan erti persahabatan. Jahat sungguh saya ketika di zaman persekolahan. Banyak perkara buruk yang saya lakukan. Sedih sangat. Kenangan ini membuatkan saya benci terhadap diri 'saya yang dahulu'. Bagaimanapun kata-kata linda cukup memotivasikan diri saya;

"Kenapa benci Sarah yang dulu? Sarah yang dulu la yang menjadikan Sarah yang sekarang kan?"

Kata-kata ini cukup membangunkan diri saya. Rindu sangat pada beliau, sahabat yang acap kali berada di sisi di kala susah mahupun senang- mengharapkan agar persahabatan ini berpanjangan, Amin. Benarlah, pengalaman sangat mematang dan mengajar kita untuk berhijrah daripada baik menjadi lebih baik.

Mudah-mudahan dengan izin Allah SWT saya dapat mengurangkan noda-noda hitam di hati ini. Sokongan dan panduan daripada sahabat-sahabat amatlah diperlukan dan saya hargai.

Semoga kita semua sentiasa berada di jalan yang Allah redhai, Amin :)

2 comments:

  1. assalamualaikum sarah..sangat terharu :) macam nak menangis,,T___T nway thanx kwan baik ku..semoga sarah lebih kuat untuk menempuh dugaan yg datang dariNYA..aminn

    ReplyDelete
  2. Waalaikumsalam Linda :D
    Amin ya Rabb atas doa dan sokongannya.
    Maafla buat entri yang tak seberapa ni..
    Bukan apa, tiba-tiba rasa sayu sangat hati bila mengenang kembali kenangan pahit dan manis sepanjang persahabatan ini, cukup indah..
    Alhamdulillah dapat kenal dengan kamu sebagai sahabat baik di dunia dan akhirat ;')

    ReplyDelete