Tuesday, August 23, 2011

Nasi vs Bubur

بسم الله الرحمن الرحيم

Benarlah pepatah Melayu yang acap kali dikaitkan dengan kehidupan sehari-harian apabila seseorang telah tersilap langkah ataupun salah membuat keputusan atau selainnya; "Nasi sudah menjadi bubur". Sudah terlanjur, dan tidak boleh berpatah kembali. Apa boleh buat, sakit menimpa, sesal terlambat. Tapi, apakah kita harus membiarkan perkara yang tidak menjadi, pergi begitu sahaja? Dalam erti kata lain, terus berhenti di tengah jalan apabila sesuatu yang kita lakukan tidak sempurna hasilnya, malah rosak. Lalu ada yang mengambil jalan singkat tanpa berfikir panjang.

Ketahuilah bahawa setiap kesulitan pasti ada kesenangan disebaliknya, setiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannya, dan setiap perkara yang berlaku pasti ada hikmah, sebab musabab disebaliknya. Tanamkan keyakinan, itu janji yang Maha Satu.

 "Kalau nasi sudah menjadi bubur, tak perlu menjeruk rasa atau berputus asa. Tambahkan ayam secukup rasa, taburkan bawang goreng biar harum semerbak. Hidangkan bubur istimewa untuk juadah sekeluarga."

Maksudnya, janganlah sesekali kita sedih seandainya sesuatu yang dilakukan  menunjukkan suatu hasil yang sia-sia. Justeru ubahlah, atau olahlah ia agar menjadi lebih baik, yang masih dapat dimanfaatkan.

Misalan nasi yang dimasak malah menjadi lembik dek terlebih air. Usah dilempar ke dalam tong sampah, tetapi ambillah nasi rezeki Ilahi itu untuk dijadikan bubur yang enak daripada kita buang dan membazir. Lihat, ada manfaatnya bukan? Boleh juga dilihat pada pelbagai contoh dalam kehidupan kita. Hanya perlu pandai mengolah, daripada gagal kepada sesuatu yang lebih sempurna.

Nasi sudah menjadi bubur, tetapi ia masih boleh dinikmati dan jangan persiakan. Sama-sama kita hayati.


1 comment:

  1. Sarah... Kita ingat sarah buat resepi pasal bubur nasi tadi...hehehe... Takpe2...kita dapat something dari entry sarah... Terima kasih..^^

    ReplyDelete