Wednesday, July 20, 2011

Suatu Hadis

بسم الله الرحمن الرحيم
Sewaktu pengajian saya di CFSIIUM, salah seorang sahabat saya yang menuntut dalam kursus Bahasa Arab, Nor Syamimi, ada mengajar saya satu hadis yang menarik untuk saya jadikan panduan dan peringatan dalam hidup tidak kira sebagai seorang mahasiswa/mahasiswi mahupun yang sedang bekerja :')

"Ijtahid wala taksal, fannadamah uqba liman yatakasal"

Maksudnya;
Berusahalah dan jangan malas, penyesalan ke atas orang yang malas.

Hadis yang ringkas, yang cukup menyedarkan kita bahawa sifat malas akan menggagalkan kita lantas penyesalan saja yang boleh kita lakukan. Sesungguhnya masa itu emas, dan tidak akan pernah berpatah balik. Peringatan buat diriku, juga buat sahabat-sahabat. Semoga sentiasa di jalan yang lurus dan sentiasa dibawah redha ya Rahman, maha Suci Allah. Aminnnnn.

2 comments:

  1. Ya... Jangan malas2...^^
    Saya melawat blog sarah pula...
    Best la blog sarah...Suke3333

    ReplyDelete
  2. Thanks daa ^__^ blog daa pun best..hehe.
    follow la =))

    ReplyDelete